علی حدادی ×

حدادی:

یکی از الزامات کیفیت‌بخشی به تولید حرکت دانش‌محور است

مدیر فروردین 15, 1401 0
یکی از الزامات کیفیت‌بخشی به تولید حرکت دانش‌محور است
اعتماد به فرهیختگان و دانش آموختگان جوان می تواند بستر خوبی را در راستای تولید ملی با کیفیت لازم فراهم کرده و به دنبال آن شاهد اشتغال آفرینی باشیم

علی حدادی عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، گفت: اعتماد به فرهیختگان و دانش آموختگان جوان می تواند بستر خوبی را در راستای تولید ملی با کیفیت لازم فراهم کرده و به دنبال آن شاهد اشتغال آفرینی باشیم.

علی حدادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» بیان کرد: یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید در سال ۱۴۰۱ به آن توجه جدی و واقعی شود، شعار سال است که حضرت آقا آن را مطرح کردند. طی سالیان گذشته بحث اقتصاد اولویت اول نامگذاری هایی بوده که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند، در سال جاری نیز بر تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی تاکید داشتند.

تولید دانش بنیان منشاء رونق اقتصادی است
وی در ادامه اظهار کرد: تولید ملی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود. تولید ملی منشاء رونق اقتصادی و توسعه پایدار است. اگر بخواهیم به معنای واقعی به خودکفایی برسیم باید به کیفیت تولید ملی توجه ویژه داشته و آن را ارتقا دهیم. یکی از الزامات تولید ملی و کیفیت بخشی به تولید حرکت دانش بنیان، پژوهش محور و علمی است.

نماینده مردم طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باید به فرهیختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی خود که عمدتا از قشر جوان هستند اعتماد کنیم، این اعتماد می تواند بستر خوبی را در راستای تولید ملی با کیفیت لازم فراهم کرده و به دنبال آن شاهد اشتغال آفرینی باشیم. اشتغال جوانان تحصیل کرده ما که از رشته های گوناگون فارغ التحصیل شدند از دغدغه های امروز جامعه است. باید بستر لازم برای ایجاد شرکت های دانش بنیان ایجاد شود. تولید همسو با حرکت دانش بنیان و پژوهشی می تواند توسعه کشور را به همراه داشته باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی حرکت دانش بنیان است. مجلس شورای اسلامی می تواند در این حوزه اثربخشی خود را داشته باشد. ما در سال ۱۴۰۰ قوانینی که مانع بود را کنار زدیم و قوانینی که در این راستا نیاز بود را به تصویب رساندیم. ما سعی کردیم ریل گذاری و بستر لازم را فراهم کنیم تا دستگاه های اجرایی به معنای واقعی از تولید حمایت کنند. تولید هم در شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری می تواند اثرگذار باشد و هم در حوزه کشاورزی می تواند موثر باشد. تحول در بخش کشاورزی نیز مستلزم حرکت های دانش بنیان است.

وی افزود: برای رسیدن به خودکفایی باید حرکت دانش بنیان در کشور انجام شود. از این راه است که می توانیم زمینه و بستر اشتغال را برای جوانان خود فراهم کنیم. گلخانه های گوناگونی که در حوزه کشاورزی از طریق شرکت های دانش بنیان ایجاد شده و همین طور توجه به صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی از مباحث حائز اهمیت است. متاسفانه تا به امروز خام فروشی محصولات کشاورزی به ضرر کشور بوده و باید در یک جایی متوقف شود. با حرکت دانش بنیان در صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی می توان جلوی این ضرر و زیان را گرفت.

اولویت مجلس رفع موانع تولید دانش بنیان است
این عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ اولویت اول مجلس رفع موانع در حوزه تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی خواهد بود. برای جلوگیری از رشد نقدینگی در سطح جامعه باید آن را به سمت تولید هدایت کنیم. از سوی دیگر با حرکت دانش بنیان در مسیر تولید، کالاهایی صادرات محور خواهیم داشت. امروز ضمن تامین نیاز کشور باید کالاهای صادرات محور نیز تولید کرد. قطعا در بخش صادرات باید به کیفیت توجه ویژه ای شود که با دانش موجود در کشور این امر امکان پذیر است. ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۱ قدم های مفیدی از سوی دولت و مجلس در این حوزه برداشته خواهد شد. مهم ترین مولفه اعتماد به مردم است. اگر در تولید اعتماد کامل را به مردم داشته باشیم موفق خواهیم شد.

حدادی در پایان بیان کرد: در کنار تولید دانش بنیان باید به بحث آمایش سرزمین نیز توجه ویژه ای صورت گیرد. اگر نگاه درستی در حوزه آمایش سرزمین داشته باشیم در کنار رونق تولید ملی شاهد رونق اقتصادی در سراسر کشور خواهیم بود.