علی حدادی ×

رئیس جمهور باید پاسخگو باشد نه طلبکار

مدیر دی 2, 1399 0
رئیس جمهور باید پاسخگو باشد نه طلبکار
روزنامه صبح نو / ۲دی ماه ۹۹

«علی حدادی» سخنگوی کمیسیون شوراها و  امور داخلی کشوردر مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به سخنان روز گذشته آقای روحانی مبنی عدم نظارت مجلس بر کار وزیران و تدوین جدید قانون اساسی، عنوان کرد: جایگاه ریاست جمهوری و قوه مجریه جایگاه خاصی است که در قانون اساسی نیز پیش‌بینی شده است. جایگاهی که اختیارات کامل در اجرا دارد و موظف است آنچه که به‌عنوان قوانینی که در مجلس مصوب می‌شود را اجرا کند. این‌ها مجری قوانین هستند که در قانون پیش‌بینی شده است. از سوی دیگر، جایگاه مجلس شورای اسلامی و نمایندگان هم در قانون اساسی به صورت کاملا شفاف اشاره شده است. تعجب ما این است که آقای روحانی پس از هفت سال‌و‌نیم مسوولیت در پست ریاست جمهوری، چرا این بحث‌ها را مطرح و یا دنبال می‌کنند.  در دوره دوم ریاست جمهوری ایشان همچنین جمله‌ای را گفتند که اختیارات‌شان کامل نیست. در صورتی که اختیارات کاملی در قانون اساسی به رییس‌جمهوری، وزرا و هیات دولت و فعالیت‌های آن‌ها داده شده است.

▫️نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد طالقان و چهارباغ درمجلس یازدهم، تصریح کرد: متاسفانه آقای روحانی، هفت سال وقت‌شان را گذاشتند که  با کشورهای بیگانه گفت‌و‌گو و مذاکره کنند. نگاهی که آقای رییس‌جمهور داشت، تعامل با دنیا محوری‌ترین حرکتی بود که مطرح کردند. مذاکره و برجام محصول این  پیوند بود که خروجی برای کشور ما نداشت. مشکلات مردم را به مذاکره ( برجام) پیوند زدند . امروز آقای روحانی با بیان اینگونه سخنان فرار رو به جلو می‌کند. مردم شکاف و مشکلات جاری کشور را می‌بینند. ایشان امروز باید پاسخگو باشد، نه اینکه طلبکار. آقای رییس‌جمهور باید به مجلس و مردم پاسخ دهد که با طرح‌های خودشان مسبب مشکلات جاری هستند.

▫️وی با اشاره به اینکه آنچه که در قوانین مشخص شده وظیفه‌اش  نیز مشخص است ، افزود: مجلس شورای اسلامی هم در طرح سؤال یا تذکر و استیضاح می‌تواند از وزرا و شخص رییس‌جمهوری در خصوص مسائل جاری کشور مطالبه کند.  اینکه امروز آقای رییس‌جمهور چنین مباحثی را مطرح می‌کند و می‌گویند نیازی به نظارت مجلس بر کار وزرا نیست، بر می‌گردد که مسوولیت خودش یا قانون اساسی را که هفت سال دنبال می‌کند آشنا نیست . آقای روحانی نباید سخنانی را مطرح و بر زبان آورند که این صحبت‌ها مشکلی را حل نمی‌کند، مردم امروز انتظار اشتغال، کار، معیشت دارند نه بیان سخنانی که بیشتر نشان از حاشیه دارد تا کار عملی دولت. آقای روحانی بهتر است در متن و بین مردم باشد تا مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها حل شود.

▫️حدادی یادآور شد: آقای روحانی بهتر است در بین نمایندگان و مجلس حضور یابند تا حداقل در این فرصت باقی مانده، دردی از مشکلات کشور و جامعه حل شود. بیان اینگونه جملات خوب نیست و نباید این روش را در پیش گیرند. مقام معظم رهبری بر وحدت و انسجام تاکید دارند. چطور می‌شود که آقای روحانی تعامل با دنیا را قبول دارید ولی در مسائل داخلی آنچه که باید برای آن برنامه ارائه دهید و یا دنبال کنید، وقت نمی‌گذارید. متاسفانه امروزه بیان این مباحث پرداختن به حاشیه است و بهتر است که آقای روحانی به‌عنوان یک حقوقدان یک بار دیگر قانون را مطالعه و وظایف خودشان آشنا شوند و به دیگر قوا احترام گذارند و به حاشیه نروند. مشکل اصلی آقای رییس جمهور این بود که بهترین ظرفیت‌های داخلی راندیدند. از جمله اقتصاد مقاومتی بهترین استراتژی که در این هفت سال مفقود شد؛گمشده‌ای است که هنوز هم دیده نمی‌شود.