علی حدادی ×

حدادی عنوان کرد

نظارت ضعیف مجلس، علت ناکارآمدی‌هاست

مدیر اردیبهشت 28, 1399 0
نظارت ضعیف مجلس، علت ناکارآمدی‌هاست
منتخب ساوجبلاغ در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه نظارت ضعیف مجلس، علت ناکارآمدی‌هاست، گفت: مجلس یازدهم باید نشان دهد که با هیچ فردی تعارف ندارد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، میزگرد بررسی کارنامه مجلس دهم و اولویت‌های مجلس یازدهم در خبرگزاری فارس با حضور 6 منتخب مردم در مجلس یازدهم ـ سارا فلاحی منتخب مردم ایلام، عباس جهانگیرزاده منتخب مردم پارس آباد، علی حدادی منتخب مردم ساوجبلاغ، علی اصغر خانی منتخب مردم شاهرود، احمد راستینه منتخب مردم شهرکرد و علیرضا نظری منتخب مردم خمین ـ برگزار شد. 

علی حدادی منتخب مردم ساوجبلاغ در مجلس یازدهم در این میزگرد درباره تاثیرات ارز فساد ارز 4200 تومانی و تاثیر آن در تضعیف اقتصاد کشور اظهار داشت: اتخاذ سیاست توزیع ارز 4200 تومانی و پیگیری این موضوع از سوی دولت و مجلس نشان داد که به هیچ وجه پژوهش‌محور و علمی نبوده است. ضمن اینکه خروجی اجرای این سیاست هم در کف جامعه دیده نشد؛ رانت و رانت‌خواری یکی از مسائلی است که کشور ما را دچار مشکل کرده است.

** عدم استفاده از ابزارهای نظارتی یکی از علت‌های ناکارآمدی مجلس دهم 

وی اظهار داشت:‌ متأسفانه ما شاهد آن هستیم که مشی اشراف‌گری و رانت‌خواری از سوی برخی مسؤولین دنبال می‌شود؛‌ در مورد توزیع ارز 4200 تومانی دولت وظیفه داشته است نظارت لازم را در این باره انجام دهد و اگر دولت به این نتیجه رسید که اجرای این سیاست نمی‌تواند هدف اصلی را محقق کند نباید این موضوع دنبال می‌شد؛‌ توزیع ارز 4200 تومانی در کشور منجر به فساد شده و نشان داد که برخی افراد و عده‌ای خاص دسترسی به اطلاعات ویژه‌ای دارند و حتی به غیر از رانت، از برخی معافیت‌ها هم استفاده کرده‌اند؛ اقدام به موقع نظارتی و پیگیری لازم بعد از بروز فساد در توزیع ارز 4200 تومانی در کشور صورت نگرفته است و اگر مجلس دهم به موقع وارد عرصه شده و از ابزارهای نظارتی‌اش استفاده می‌کرد وضعیت فساد و تخلف به شرایط فعلی نمی‌رسید.

منتخب مردم ساوجبلاغ در مجلس یازدهم تصریح کرد: یکی از علت‌های ناکارآمدی مجلس دهم در عدم پیگیری و استفاده از ابزارهای نظارتی در خصوص ارز 4200 تومانی است ضمن اینکه دولت هم به وظایف اصلی‌اش در این باره عمل نکرده است؛ توزیع ارز 4200 تومانی با هدف حمایت از اقشار ضعیف جامعه صورت گرفت اما عملا منجر به عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی شد.

** طرح مباحث غیراولویت‌دار در مجلس دهم، معیشت مردم را بهم ریخت

وی اظهار داشت: باید بررسی کنیم که توزیع ارز 4200 تومانی چه میزان برای جامعه اثرات لازم را داشته است و به دست خانوارهایی که دغدغه معیشتی داشته‌اند رسیده است. در این قضیه شاهد آن بودیم که اولویت‌بندی در مجلس دهم وجود نداشت ضمن اینکه حواشی زیادی هم دامنگیر این مجلس بود که توانست به زندگی خیلی از اقشار جامعه بازی کند.

حدادی گفت: باید گزارش دقیقی داده شود که از 14 تا 18 میلیارد دلار کالایی که با ارز 4200 تومانی وارد کشورمان شد چه میزان به جامعه هدف رسیده است؟‌ ضمن اینکه متأسفانه ما شاهد آن  هستیم که حجم زیادی ارز در این قضیه هدر رفته و منحرف شده است چرا که یا با آن کالا وارد نکردند یا کالایی که مدنظر خانوار ضعیف جامعه بوده است وارد نشده است.

وی خاطرنشان کرد: چرا اقدام به موقع نظارتی و حقوقی از سوی قوه مقننه و قضائیه درباره تخلف فرد، افراد و یا شرکت‌هایی که با وجود دریافت ارز 4200 تومانی نیت سوء داشته و فساد کرده‌اند، اقدام نکرده‌اند.

** مجلس یازدهم با هیچ فردی تعارف نخواهد داشت

منتخب مردم ساوجبلاغ در مجلس یازدهم گفت: مجلس یازدهم که دارای روحیه جهادی و انقلابی است باید مطالبه‌گری جدی را در کنار نمایندگی مردم داشته باشد و بتواند مانع از فسادهای مختلف شود و نشان دهیم که مجلس کارآمد بوده و برای مبارزه جدی با فساد شفاف است و با هیچ فرد و یا افرادی تعارف ندارد.

حدادی منتخب درباره حقوق‌های نجومی اظهار داشت: ما باید نگاهی منصفانه به تمامی دوره‌های مجلس داشته باشیم ولی نمایندگان مجلس یازدهم باید نقاط ضعف مجلس قبلی را بررسی کرده و مانع از تکرار آن شوند.

وی افزود: حقوق نجومی به هیچ وجه با مکتب بنیان‌گذار رهبر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) تناسبی نداشته و به نظرم این مکتب در جامعه کمی فراموش شده است؛ اگر عدالت‌محوری که بخشی از مکتب  حضرت روح‌الله (ره) است را دنبال می‌کردیم و مانع از فاصله‌گیری‌مان با آرمان‌های او می‌شدیم و به مطالبات مقام معظم رهبری در موضوع عدالت‌محوری و عدالت اجتماعی جامه عمل می‌پوشاندیم و می‌کوشیدیم تبعیض در جامعه را از بین ببریم اتفاقاتی نظیر حقوق نجومی در نظام جمهوری اسلامی نمی‌دیدیم.

** نظارت ضعیف مجلس دلیل ناکارآمدی‌های فراوان در جامعه است

منتخب مردم ساوجبلاغ در مجلس یازدهم تصریح کرد: متأسفانه شاهد آن هستیم که مدیر و مسؤولی که حقوق نجومی دریافت می‌کند فاصله خود را روز به روز با جامعه بیشتر می‌کند و عملاً مشکلات اصلی کف جامعه و بطن جامعه از بین رفته و مدیر نجومی‌بگیر فهم و درک لازم از آنها نخواهد داشت؛ خداباوری طبق فرمایشات مقام معظم رهبری پیروزی انقلاب است. ما باید در جامعه جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان 8 سال دفاع مقدس که برخی از آنها پیکرشان را روی مین انداختند و جوانمردی‌های مدافعان حرم را برای تأمین امنیت جمهوری اسلامی در جامعه توسعه دهیم و بدانیم که چنین فرهنگ صادق‌گونه‌ای و ایثارگری‌های فراوان در جامعه باید بین مدیران تسری پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مجلس به وظیفه اصلی‌اش یعنی قانون‌گذاری و نظارت عمل کند مانع از بروز اتفاقاتی نظیر حقوق‌های نجومی خواهیم شد. ضمن اینکه مجلس باید بکوشد موانع پیش‌روی تولید و پیشرفت در کشور را برداشته و آن را حذف کند و بکوشیم نظارت بسیار ضعیف مجلس را که منجر به ناکارآمدی در جامعه شده از بین ببریم.

** حقوق نجومی یعنی دست ‌درازی به بیت المال

حدادی گفت: انتقادات بسیار فراوانی که هم اکنون نسبت به مجلس دهم وجود دارد باید برای نمایندگان مجلس یازدهم درس عبرت باشد و نمایندگان باید مراقبت کنند که فاصله بین خود و مردم را زیاد نکنند؛ اصلاح ساختار قوانین می‌تواند پیشگیری‌های لازم را از بروز فسادهای مختلف در جامعه داشته باشد و اگر اقدام به موقع درباره حقوق‌های نجومی صورت می‌گرفت شاهد انتقادات بسیار جدی جامعه از مدیران نجومی‌بگیر نبودیم.

وی افزود: در جامعه واژه‌ای به نام اختلاس از سوی برخی افراد به کار برده می‌شود در حالی که اصل این واژه دزدی است که عده‌ای به بیت‌المال دست‌درازی می‌کنند. این در حالی است که ما شاهد کوتاهی مجلس دهم درباره حقوق‌های نجومی بودیم ولی اگر مجلس یازدهم بتواند ساختار قوانین را اصلاح کرده و مانع از خاک خوردن برخی از قوانین شویم و توجه لازم را به برخی از قوانین داشته باشیم می‌توانیم مسیر پیشرفت جامعه را طی کنیم.

**قوه مجریه از زیر بار اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شانه خالی می‌کند

منتخب مردم ساوجبلاغ در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: همسان‌سازی حقوق‌ها یکی از وظایف قانونی دولت است که مجلس آن را مکلف کرده است این در حالی است که قوه مجریه از زیر بار مسؤولیت اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شانه خالی می‌کند در حالی که بازنشسته با مشکلات متعددی در زندگی روبه‌رو است. در حالی که ما شاهد حقوق‌های 40 و 50 میلیون تومانی برخی مدیران هستیم.

وی اظهار داشت: متأسفانه ما در جامعه شاهد تبعیضات متعددی هستیم چرا که برخی خانوارهایی که دارای رانت نبوده و به مسؤولی وصل نیستند اما به دلیل، مشکل مسکن کمی به متراژ خانه‌شان اضافه کرده و شاید 20 تا 30 متر اضافه بنای خلاف می‌سازند با برخورد قاطع مواجه می‌شوند اما شاهد آن هستیم که برخی ژن‌های خوب و مسؤولین ویلاهای آنچنانی ساخته و یا آنکه تخفیفات بسیار زیادی نسبت به جریمه آنان اعمال می‌کنیم که این موضوع تبعیض است. از طرف دیگر شاهد آن هستیم که برخی مسؤولین در برخی مناطق و روستاهای خوش آب و هوا رفته و برای آبیاری باغات خود چاه عمیق می‌زنند اما کشاورزان آن منطقه که توانایی این کار را ندارند با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

** مجلس یازدهم باید شفاف، شجاع و انقلابی باشد

حدادی گفت: ما شاهد بهترین مردم در دنیا هستیم و اگر آنها صداقت را از مدیر و مسؤولشان ببینند نتایج خوبی به بار خواهد آمد؛ مجلس یازدهم باید با شفافیت، شجاعت و اقدام انقلابی و تفکر بسیجی تحرک بسیار جدی به کشور بدهد.

منتخب مردم ساوجبلاغ در مجلس یازدهم درباره شفافیت آرا و اموال و دارایی نمایندگان گفت: ما نیازمند اصلاح ساختار هستیم و اگر خلاء قانونی در این رابطه وجود دارد باید به آن توجه کنیم.

وی افزود: درس عبرت باید دستور کار جدی مجلس و دولت باشد لذا ضمن اصلاح ساختار باید افرادی که در مسئولیت‌ها قرار می‌گیرند خود را پاسخگوی به بخش‌های نظارتی بدانند.

** در برخی دوره‌های مجلس اقوام نمایندگان فساد داشتند

منتخب مردم ساوجبلاغ در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: همه نمایندگان مجلس باید درباره شفافیت فردی و مالی و خانوادگی و وابستگان را در همه سطوح داشته باشند. این در حالی است که در برخی دوره‌های مجلس برخی اقوام نمایندگان برخی فسادها و تخلفات را انجام داده بودند در حالی که اگر نظارت لازم بود، این تخلفات صورت نمی‌گرفت.

وی گفت:‌ما امروز باید اهمیت بسیار ویژه‌ای به جهش تولید بدهیم چرا که مردم از مجلس یازدهم انتظار بسیار جدی دارند که آن انتظار، کار،‌ کار و کار است. ما زمانی می‌توانیم ظرفیت‌های خالی خود را تقویت کنیم که خود نظارتی در مجلس وجود داشته باشد. 

**اگر وزیری ناکارآمد است باید تحت پیگرد قضایی قرار گیرد

منتخب مردم ساوجبلاغ در مجلس یازدهم اظهار داشت: ‌اگر هر نماینده‌ای به اندازه وظیفه ذاتی خود موضوعات مربوط به مسئولیتش را رعایت کند و بتوانیم خلاء‌های قانونی خود را اصلاح  کنیم مطمئنا آینده مجلس یازدهم کارآمدی خود را در عرصه‌های مختلف نشان خواهد داد.

حدادی همچنین درباره امکان پیگرد قضایی وزرای معزول و استیضاح شده که تخلفاتی انجام داده‌اند افزود: قوانین لازم برای بازخواست وزیر معزول و یا استیضاح شده که تخلفات متعددی در دوران مدیریتی‌اش صورت گرفته وجود دارد؛ اگر وزیری ناکارآمد است باید نسبت به عملکرد او اقدام قضایی صورت گیرد. این در حالی است که افکار عمومی راجع برخی وزرایی که ناکارآمد بودند اما قبل از استیضاح برکنار شده و در جای دیگری به کار گرفته شده‌اند سؤال و ابهام دارند. 

**نماینده مجلس باید پشت پرده‌ها و مسائل مخفی را برملا کند 

وی خاطرنشان کرد: اگر مجلس یازدهم در مورد وزیری که در حال استیضاح است استناد، مدارک و دلایلی متقنی دارد و حجت لازم برای این کار وجود دارد موضوع را دنبال کند و در نهایت، آن دولتمرد از کابینه جدا شود می‌تواند برای پیگیری‌های قضایی از قوه قضاییه درخواست کند این در حالی است که قانون دست مجلس را برای پیگیری گزارش نهایی تحقیق و تفحص از اقدام خاص جهت ارجاعی آن گزارش به دستگاه عدلیه باز گذاشته است و مصادیقی که در این تحقیق و تفحص در زمره جرم‌ تلقی می‌شود می‌توان از ظرفیت قوه قضاییه برای پیگیری آن موضوع دنبال کرد.

وی افزود: ‌نماینده مجلس باید مطالبه‌گر باشد؛ اگر مجلس و نماینده مطالبه‌گری جدی را با شجاعت داشته و پشت پرده‌ها و مسائل مخفی را برملا کنند نگاه مردم به مجلس تغییر خواهد کرد. 

حدادی تصریح کرد: با آنکه نمایندگان مجلس انقلابی هستند اما باید کلیت مجلس انقلاب اسلامی هم وجود داشته باشد که بر همین اساس این مجلس نباید با هیچ فرد، گروه و جریانی تعارف داشته باشد.